Vlaamse superdrone moet levens redden – De Morgen

Hulpdiensten krijgen binnenkort bijstand van een superdrone. Die moet als eerste op de rampplek aankomen en info naar hen doorsturen. Vlaanderen steekt 1,78 miljoen euro in het toestel.

Het contract voor het grootste droneproject in Vlaanderen werd gisteren getekend op de DroneConvention in Genk. De Vlaamse regering gelooft in de plannen en maakt 1,78 miljoen euro vrij om het project, dat in totaal 3,23 miljoen zal kosten, gedurende drie jaar te ondersteunen. Het bedrijfsleven en de onderzoekscentra van onder meer de KU Leuven en iMinds slaan de handen in elkaar om de superdrone te bouwen. Tegen eind dit jaar moet een prototype klaar zijn. Het verkenningstoestel zal tussen de 7.500 en de 15.000 euro kosten, afhankelijk van de uitvoering.
235 jobs tegen 2023

“Deze drone gaat mensenlevens redden”, zegt projectleider Rudy Van den Bergh. Uit een marktstudie is gebleken dat er bij politie en brandweer de komende vijf jaar nood is aan 400 superdrones. Privébewakingsbedrijven hebben ook nog eens 900 toestellen nodig. In totaal zullen dus al zeker 1.300 drones worden gebouwd. “De eerste minuten na een incident zijn van levensbelang. Hoe sneller de hulpdiensten zicht hebben op de toestand, hoe efficiënter ze kunnen ingrijpen. De superdrone zal achter op de commandowagen van de brandweer worden gemonteerd. Die wagen rukt steeds als eerste uit nadat het alarm is binnengekomen”, zegt de projectleider.

“Deze drone gaat mensenlevens redden”, zegt projectleider Rudy Van den Bergh. Uit een marktstudie is gebleken dat er bij politie en brandweer de komende vijf jaar nood is aan 400 superdrones. Privébewakingsbedrijven hebben ook nog eens 900 toestellen nodig. In totaal zullen dus al zeker 1.300 drones worden gebouwd. “De eerste minuten na een incident zijn van levensbelang. Hoe sneller de hulpdiensten zicht hebben op de toestand, hoe efficiënter ze kunnen ingrijpen. De superdrone zal achter op de commandowagen van de brandweer worden gemonteerd. Die wagen rukt steeds als eerste uit nadat het alarm is binnengekomen”, zegt de projectleider.
Een van de brandweermannen kan vanuit de wagen de drone lanceren en al vooruitsturen naar de rampplek. Op een laptop krijgt hij zo al een haarscherp beeld van de toestand ter plaatse. De vijf kilo zware dronevliegt met een snelheid van 30 kilometer per uur op een hoogte van 150 meter. Hij kan een half uur in de lucht blijven en is explosieveilig: de drone kan door een gas- of rookwolk vliegen zonder vuur te vatten.

“De drone kan boven het gebouw gaan hangen en een totaalbeeld van de situatie doorsturen naar de commandowagen, waar dan al meteen kan worden beslist om versterking op te roepen”, zegt Van den Bergh. Latere versies van het toestel zullen ook via vensters kunnen binnenkijken en het gebouw binnenvliegen om automatisch de omgeving te scannen op onder meer brandbaar of chemisch materiaal en de aanwezigheid van mensen. Niet alleen brandweer en politie kunnen de dronegebruiken. Ook een bedrijf als chemiereus BASF kan het toestel inschakelen om bijvoorbeeld de binnenkant van opslagtanks te bekijken.

De specialisten van de verschillende partners krijgen drie jaar de tijd om aan het project te werken. In Limburg komt een echte dronefabriek. Tegen 2023 zullen 235 jobs gecreëerd zijn. De dronemarkt moet dan goed zijn voor een omzet van 86 miljoen euro.

Share This